Управління рішеннями: як обрати спеціальність, яка справді тобі подобається
Остап Мачинський, відповідальний секретар Приймальної комісії УКУ
СПОЙЛЕР: якщо ви думаєте, що після цього блогу зможете ТОЧНО обрати свою майбутню спеціальність – то цей блог вас розчарує. Але за допомогою цього тексту ви точно зможете поставити правильні запитання щодо власного вступу.
Управління прийняттям рішень – це складний процес, який охоплює багато різноманітних чинників. Ми можемо цього не усвідомлювати, але наш мозок щоденно “на фоні” виконує велику кількість процесів, зважуючи той чи інший вибір, який призведе до різних результатів. Чай чи кава? Брати десерт? Намагатись залізти в цю маршрутку чи чекати іншу? Ставлячи собі ці питання, ми намагаємось проаналізувати результати нашого вибору. “Якщо я оберу каву – то мені це дасть заряд енергії”. “Візьму десерт і знову в спортивному залі треба буде більше попрацювати”. Але давайте подумаємо про масштабніші речі – вибір своєї спеціальності при вступі на бакалаврат.
Одразу зазначу – на мою думку, обрати спеціальність у 16-18 років, при першому вступі в заклад вищої освіти, і працювати лише “по спеціальності” (та ще й із задоволенням) впродовж всього життя – неможливо у 90% випадках. В інші 10% входять вузькопрофільні спеціальності, популярність яких останніми роками лише спадає. Натомість рейтинг найпопулярніших спеціальностей для вступників у 2020 році виглядав так:
- Право – 116 689 заяв;
- Менеджмент – 92 147 заяв;
- Філологія – 76 708 заяв;
- Комп’ютерні науки – 63 410 заяв;
- Середня освіта – 62 676 заяв;
- Економіка – 50 841 заяв;
- Інженерія програмного забезпечення – 47 038 заяв;
- Фінанси, банківська справа та страхування – 46 844 заяв;
- Психологія – 43 791 заяв;
- Маркетинг – 42 379 заяв.
Чи можна впевнено сказати, що всі, хто подав заяву на вступ на “Право” хочуть бути правниками? Ні. Але чому така велика кількість заяв? Чи це пов’язано з престижністю роботи юристів і, відповідно, популярністю спеціальності? Чи це просте бажання мати хороший заробіток після завершення університету? Чи справді абітурієнти бажають вивчати правничі науки? Але питання, яке мене тут турбує найбільше: чи справді всі розуміють, що означає робота правника?
Як і в інших важливих стратегічних рішеннях, простої відповіді не буває. Потрібно зважувати всі можливі чинники та, найперше, потрібно починати з себе. У книгах про критичне мислення експерти радять такі кроки:
- Аналіз
- Розуміння
- Оцінювання
- Критика
Аналіз найкраще розпочинати з себе та шкільної програми. Наприклад, під час навчання у школі мені подобалась історія. При вступі я обрав історію як свою спеціальність і вступив в УКУ. Моєю помилкою було те, що я ніколи не ставив перед собою запитання: “чому мені подобається історія?”. Думаю, відповідь була б: “тому що я люблю аналізувати та віддаю перевагу баченню “загальної картинки””. Але чи така відповідь підходить лише для вступу на спеціальність 032 “Історія та археологія”? Чи, наприклад, мені б підійшла політологія/соціологія/економіка? Схоже питання обов’язково поставте собі ви і завжди “докопуйтесь” до себе з “чому?”. Чим глибше ви розумієте свою зацікавленість – тим більше інформації для зваженого вибору спеціальності ви будете мати. Постарайтесь після аналізу сфери своїх захоплень, поєднати її зі спеціальностями, які пропонує вибраний вами університет. [До слова, я залишився задоволеним своїм вибором спеціальності і вибором УКУ, хоч ніколи й не працював “по спеціальності”, але отримав необхідні мені навички, які зараз активно використовую в роботі]
З іншого боку, вам необхідно провести аналіз і вибраних спеціальностей в університеті, які вам спали на думку. Найкраще проаналізувати такі чинники:
- Програма навчання. Перегляньте, які предмети вивчаються на цій спеціальності та чи вони вам подобаються. Тут рекомендую переглядати одразу всю наявну інформацію про предмет, бо з назв часто мало що можна зрозуміти 😉
- Викладачі. Варто знайти якомога більше інформації про викладачів на цій спеціальності та прочитати відгуки про них, тези з їх статей та інших робіт. Це допоможе зрозуміти про що і як вони викладають. І, звичайно, зверніть увагу на успішність викладачів в їх сферах (нагороди, викладання в інших університетах, навчання за кордоном, тощо)
- Міждисциплінарність. Вивчення інших наук, мало пов’язаних (або взагалі не пов’язаних) зі спеціальністю дозволяє якнайкраще розвивати свій світогляд та отримати певну базу в інших сферах, що дуже важливо при майбутньому кар’єрному шляху, адже ми живемо в ХХІ столітті, де в одному питанні може переплітатись багато різних наук.
- Відгуки студентів/випускників. Знайдіть студентів з цього університету чи цієї спеціальності і напишіть їм свої запитання щодо процесу навчання, наприклад, як у них проходять заняття, що, зазвичай, роблять на домашні завдання.
І звичайно, потрібно проаналізувати свою майбутню професію з точки зору буденних справ, якими ви будете займатись щодня на роботі, якщо, звісно, плануєте працювати “по спеціальності”. Повертаючись до популярності спеціальності “Право”, вступникам варто розуміти не тільки видимі аспекти роботи, навіяні популярними серіалами, але і буденні речі, серед яких детальне вивчення законодавства і багато роботи з документами – це лише одне з багатьох завдань. Наведу інший приклад. Абітурієнт, випускник школи, любить подорожувати, і це хобі стає чи не найважливішим чинником при виборі спеціальності. Він обирає собі майбутню професію – провідник потяга. Визначальними чинниками тут стало уявлення, що вдасться побачити велику кількість нових місць, зустрітись з багатьма цікавими людьми та просто відчуття постійної подорожі приваблює. Але провідник потяга – це також стояти і в мороз, і в спеку, зустрічаючи пасажирів, це і відсутність повноцінного сну, це і, буває, не зовсім адекватні пасажири та безлад, який вони залишають після себе. Тому важливо розуміти всі аспекти своєї майбутньої потенційної професії.
І ось вже після проведеного аналізу, можна зважувати та оцінювати всі варіанти. Розуміння та правильна оцінка всіх опцій є дуже важливими при прийнятті стратегічного рішення. Не варто одразу після ґрунтовного аналізу робити остаточний висновок. Варто, наприклад, скласти шкалу, де балами (від 1 до 5) оцінювати кожен важливий для вас аспект, а також врахувати ті, на які рекомендував звернути увагу вище. Це допоможе вам оцінити спеціальності, порівняти їх і прийняти зважене рішення більш об’єктивно.
І останній пункт – критика. Його, звісно, можна оминути, якщо ви відчуваєте, що обрана спеціальність це ваше, але саме конструктивна критика допомагає краще оцінити перспективи. Обговоріть ваші висновки та оцінку майбутнього вибору з тими, кому ви довіряєте (батьки, вчителі, близькі друзі) і попросіть їх бути “злим копом” та знайти аргументи, щоб переконати вас у зворотному, запевнити, що ви приймаєте неправильне рішення. Дайте час своєму опоненту для збору інформації та аналізу та організовуйте міні-дебати, де ви захищатимете свій вибір, а близькі будуть наводити аргументи про його помилковість. Якщо після такої дискусії у вас не з’являться ґрунтовні сумніви – то можна точно вважати, що рішення є повністю зваженим. Тільки обережно! Перед цими дебатами, домовтесь не сприймати все близько до серця і дискутуйте аргументовано та об’єктивно (без емоційно забарвлених слів), бо інакше ризикуєте зіпсувати стосунки ;). І пам’ятайте, що остаточне рішення маєте прийняти ви.
Чи у вас повністю зникнуть сумніви щодо вступу? Можливо і ні. І це нормально, як і перед прийняттям будь-якого важливого рішення. Тому, моя остання рекомендація – завжди звертайте увагу на університети, які дають можливість самим обирати певні навчальні предмети, які можуть і не стосуватись обраної вами спеціальності. Якщо сумніваєтесь, то задумайтесь чи варто обирати вузькопрофільні програми та розгляньте інші варіанти. Завжди звертайте увагу на програми, які дозволяють різносторонньо розвиватись і дають можливість здобути якомога більше додаткових навичок. Ознайомтесь із курсами вільного вибору в університеті, які можна обрати з інших спеціальностей.
І найважливіший аспект – не обрана освітня програма чи спеціальність вибудовує ваш кар’єрний шлях, а тільки ви самі. Беріть активну участь в позанавчальному житті, подорожуйте, займайтесь волонтерством, вчіться не тільки “бо треба”, але “бо хочу”. І вступайте в УКУ, ми з цим точно допоможемо! 😉
Остап Мачинський, відповідальний секретар Приймальної комісії УКУ